Zon 4 max syreupptagning

Zon 4 max syreupptagning

TräningZon 4 Max syreupptagning

Max syreupptagning
Anger hur bra hjärtat är på att pumpa ut blod till musklerna som jobbar. Skrivs också som VO2max. Mäts i liter syre som pumpas runt i blodet i minuten. En motionär ligger mellan 2 och 4 upp till 5 liter och elit mellan 5 och 7 liter.

Betyder
Med större motor - 2 i stället för 4 liter - blir du en snabbare cyklist - men V02max säger inte något om uthålligheten dvs hur länge du kan hålla farten. Så hög max syreupptagning är bra men räcker inte för att bli en duktig cyklist utan träning krävs också av uthållighet och mjölksyratröskel.

Tränas
Kör submaxintervaller på 90-95 % av maxpuls för att få bästa effekt på VO2max, typiskt som 3 min arbete och 6 min vila eller i kort-korta 70 sek-20 sek, 45 sek-15 sek, 20 sek-10 sek.

Tränas också
Testa maxintervaller korta spurter 5–6 sekunder. Kan ses som en form av styrketräning på cykel där du får hjärtat och många av kroppens muskler att jobba på max alltså 100%. Och håller du det maximala tempot ända upp till 30–40 sek långa attacker får du en massa mjölksyra och smärta i musklerna. Här passar träningen i första hand ambitiöst satsande cyklister med träningsvana.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.