God jul – dags att börja träna!

 Julen är här med allt vad den innebär. Mat, dryck, trevligt sällskap, och inte minst fina möjligheter för att träna. Det är väl knappast någon annan tid på året då hela samhället läggs ned som i dagarna mellan jul och nyår. Till och med jag som egenföretagare har begränsad möjlighet för att jobba, då de flesta andre ändå inte svarar på mina mails osv. Visst ska man se till att ha en reäl närvaro med sina nära och kära, och visst ska man tillgodogöra sig av den läckra matan, men sedan – är det tid för träning!

 

Ta kontakt till gamla vänner och bjud in dom till ett ”träningsmöte”, sätt fart på frugan och ungarna och kom iväg ut i skogen på cykel eller skidor, dra till gymmet och kör hårt med julmusik (eller kanske det är dags för något helt annat) i örorna. Eller smit helt enkelt iväg på egen hand och njut av lite lugn och ro i naturen, utan att ha  en snäv bakkant, som vi i regel har i vardagarna.

Själv tänker jag göra lite av varje. Vi får besök av en större del af släkten i juldagarna, och min svåger kommer inte att slippa undan en MTB-tur med mig i skogen. Och det blir absolut tillfälle för både gym, rullskidor, löpning mm både ensam och tillsammans med andra.

Ta vara på denna möjlighet för att få en kick-start på 2014 säsongen, i stället för att vänta på att det nya året har kommit, och ni kan ta plats i kön tillsammans med alla dom andra januari-atleterna, som sedan kanske inte fortsätter så mycket längre.

 

Jag har egentligen ett ambitiöst träningsmål om att träna två pass av vardera grenar simning, cykling, löpning, rullskidor och styrka varje vecka över vintern. Förutom att det förhoppningsvis ska lyckas över julveckorna, verkar det inte vara fullt möjligt att realisera. Det kommer hele tiden något emellan. I dag var det till eksempel planerat att jag ville åka iväg och simma i morse och sedan styrketräna därpå, men kl 4 i morse kom min stora dotter på 8 in och mådde illa. Maginfluenzan har gjort sitt intåg i familjen Henning. Nu har jag blivit tvungen att stanna hemma hos henne hela dagen, och hvem vet när min lilla dotter eller jag själv blir sjuk? Hursomhelst är det svårt att träna just nu. Men det kommer snartJ.

 

Rullskidor och styrketräningen är det jag prioriterar högst nu över vintern fram emot min satsning på Vasaloppet, som nästa del af mitt rekordförsok på En Svensk Klassiker. Det har blivit några pass på rullskidorna, och även om jag känner mig ganska säker på att jag aldrig kommer att bli rullskidsentusiast, går det dock bättre, och jag känner mig tryggare på brädorna, och har till och med lite kul med det emellanåt.  Först och främst när jag smiter in på grusvägarna och kan diagonala och jobba med mer balans, teknik och kontrol. När det bara går framåt på rak asfalt, känns det som att min fina fysik är så överlägsen min bristfälliga teknik, att det inte riktigt går att köra tillräckligt hårt för att jag ska få pulsen upp, eller ens köra musklerna trötta.  På grusvägarna går det att pressa båda på ett bättre sätt, även om jag där ibland blir frustrerad av at jag sitter fast i det mjuka underlaget, eller fastnar med skidan i en gren. Men allt kan (och bör) inte vara perfekt. Det är bra att komma ut på gungande grund ibland.

 

På gymmet är jag dock lite mer på hemmaplan trots att tunga viktträning  för överkroppen inte har varit en del av min träning sedan simdagarna 15 år tillbaka. Men miljön är bekant, teknik behövs det inte mycket, och jag känner framgång vecka för vecka. Jag började för ett par månader sedan med att ta 3x10 rep på varje övning, nu är jag nere på 3x8 rep, och om några veckor går jag ned på 3x6 rep. Vikten blir klart tyngre efterhand, så jag kör till total utmattning på sista repetitionen. Ett av mina små processmål med styrketräningen, är att jag ska kunna ta all vikt på maskinerna i 3x6 rep innan Vasa. Det kommer nog att lyckas på någon maskin. Det känns i alla fall att jag blir starkare. Förutom viktträningen kör jag varje gång ca 20min stakning i ergometer pluss min bål-rutin, som altid är vigtig att hålla igång.

 

När det gäller simning, cykling och löpning är det lite mer sporadisk och ojämnt nu över vintern. I motsättning till när jag levde av min idrott har jag ingen fast plan, utan kör på där jag kan. Det blir en del jämn träning, en del ganska lugn träning, framför allt när jag träning med mine mindre kapabla kompissar med socialt syfte, och lite intervaller, när det går. Målet för dessa grenar är i utgångspunkt att komma fram til post-Vasa perioden i  förnuftig form, som jag kan bygga upp riktigt under våren, så det kan bli bra på Vättern Rundan, Vättern Triathlon och Vansbro Simingen i juni-juli.

 

God jul, gott nytt år och inte minst – god träningJ.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.