Brutna revben men huvudet högt!

Vintern har slagit till emot Danmark den senast veckan, och Norra Själland, där jag bor, ligger täkt av snö. Man borde vara ute att åka skidor, särskilt eftersom jag har Vasaloppet om 4 veckor, där jag har en dröm om att åka halvtimmen snabbare än i fjol och klämma mig under 5 timmar. Men så är tyvär inte fallet. För 3 veckor sedan vurpade jag på längdskidorna då jag var på läger i Österrike tillsammans med en grupp triathleter. Tanken var att få in 5 dagars tuff skidträning, supplerat med lite simning och löpning, men redan på tredjedagen hände olyckan.

 

Efter flera dagar med tö, hade det frusit hårt på natten, och på morgonen var spåren så klart mycket hala och snabba. På en nedfart genom skogen, som jag hade åkt flera gånger dagen innan, blev farten något högre än vanligt, och i en kurva tappade jag kontrollen och vurpa hårt och framstupa i den hårda backen, och tog ifrån med underarmarna och bröstet. Min HumanSpeed jacka höll bra, men skinnet slets av på underarmarna, och bröstkorgen tog ordentligt stryk. Som tur var, höll jag huvudet uppe, så jag inte slog i marken med pannan också. Danska landslagstriathleten Martin Jensen var med mig, och jag lyckades ta mig hem på skidorna, men sedan var jag tvungen att ta det rätt lungt. Jag kunne behandla med laser, som vi hade med, men i övrigt är det i stort sett bara vila som hjälper på revben, som har böjts eller brutits. Armarna läktes bättre inom loppet av några dagar.

 

Det var fortfarande 2 dagar kvar tills jag skulle hem, så jag var tvungen att försöka få lite ut av dom sista dagarna.  Jag kunde inte använda överkroppen alls, så det gick inte att att simma, springa eller åka skidor vanligt, och jag måste absolut se till att jag inte gjorda skadan värre genom att ramla igen, eller göra rörelser, som slet i revbenen. Jag blev dock tokig av att sitta inne medan alla andra var ute och tränade i det solbeskinade vinterlandskapet, så jag gjorde den lilla sattsningen att ge mig ut på skatingskidorna på en platt bana, och köra enbart ben-skate en stund. Det var svårt första dagen, eftersom jag var rädd att ramla , och eftersom varje lilla ryck i överkroppen gjorde ganska ont, så då blev det bara till ca 45min. Dagen därpå, däremot, hittade jag en bra rytm, kände mig säkrare på skidorna, och hade det faktisk ganska kul – så jag fortsatte och fortsatte, tills jag var tvungen att ta mig tillbaka, för att dra till Innsbruck Flygplats. Det blev ca 47km ben-skate den dagen. Kanske inte helt idealisk som återhämtning från crashen, men å andra sidan, var det bra att utnyttja tiden i Alperna till något förnuftigt. Och även om jag inte tränade någon stakning alls, fick jag väl någon form av balansträning ut av det.

 

Sedan jag kom hem til Danmark igen, har jag primärt kunnat träna spinning på gymmet, som inte verkar påverkas av de två revbenen som det visade sig var brutna. Det är dom två nedersta revbenen, som tydligen inte är så påverkade av andningen, som hade det varit längre upp på bröstkorgen. Så det blir massor av intensiv spinning, så jag åtminstone håller uppe konditionen. Dessutom kan jag köra ben-styrkeövningar, cross trainer, och till och med lite ergometerstakning om bara jag inte tar i för mycket. För ett par dagar sedan prova jag att köra ett par styrkemaskiner, som inte verka dra allt för mycket i revbenen, men det känns tyvär som att det har gjort sakerna lite värre efteråt, så jag måste desvärre nog hålla igen lite till.

 

Med Vasaloppet så nära inpå, börjar det kännas ganska oroväckande om jag ens ska kunna ta mig i mål på dom nio milen, och i bästa fall kunna köra fort. Jag hade en liknande situation för 4 år sedan då jag vurpade på cyklen och bröt ena handen 16 dagar innan Ironman Hawaii. Då bestämde jag mig för att göra försöket, och drog iväg – efter operation och snabb återhämtning – och slutade 5:a i profsklassen, endast 7min efter vinnaren. En sådan erfarenhet är mycket värd i min nuvarande situation, även om jag nog är en aning sämre ställd denna gången. Jag ska i alla fall göra ett försök.

 

Nu ska jag dra i väg till gymmet och köra på. Ha det gottJ. 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.