Träning för en negativ split

Följer upp tankarna om att man blir bra på det man tränar. Och jag har en tendens att gå ut för hårt och totalt dö mot slutet av mina lopp. Således bör jag träna på det motsatta, dvs att hålla igen lite men öka mot slutet. En negativ split helt enkelt. Att sedan genomföra det på ett lopp blir svårare, men om inte annat hoppas jag kunna hålla ett mer jämnt tempot och förhindra att tappa massor av tid mot slutet.

Enkelt upplägg med 5x1000 meter, med 2 minuters vila. Det som gör det här lite mer utmanande är att man springer alla intervaller i olika tempo, där man börjar långsamt och avslutar riktigt hårt. Alla hastigheter är tävlingsfart på distansen som anges

Första intervallen: Tempo motsvarande halvmarathon

Andra: 10 km

Tredje: 5 km

Fjärde: 2-3 sekunder snabbare per km än 5 km tempot

Femte: Så fort det går

Idag "väggade" jag halvvägs in i den sista, försökte mig på ett alldeles för högt tempo vilket höll på att sluta i diket då jag stapplade åt sidan flämtandes och frustandes. När jag fått upp styrfart igen körde jag en spurt på runt 200 meter. Efter det kändes det som det brann på insidan av mina lungor och jag valde att summera det hela som ett bra pass och lunkade hemåt igen.

 

http://johnnysellven.com/?p=1844

 

 

2 kommentarer till inlägget

1973 • Järfälla
#1
8 augusti 2014 - 12:58
Ett annat sätt är att springa ut och in. Värm upp 1-2 km, kör sedan milen tävlingstempo eller lite långsammare i 5 km ut. Vila 1-2 minuter. Vänd och spring samma sträcka tillbaka fast snabbare. Jag tycker att det simulerar ett milenlopp på ett bra sätt och genom vilan så får man oftast orken att hålla tempot även andra halvan.
1981 • Örebro
#2
8 augusti 2014 - 15:04
Det är nog ett alldeles utmärkt alternativ det också :-)
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.